страница

Пчеларска секција

СРПСКА ЦРКВА И ПЧЕЛАРСТВО
КРОЗ ИСТОРИЈУ


Наши далеки преци Стари Словени користили су мед не само као храну, већ и као сировину за добијање омиљеног пића, медовине. Дошавши у нове пределе, Срби не само да задржавају пчеларско умеће, него га још више развијају. Најзначајнији развој пчеларства у Србији почиње преласком Срба у хришћанство. Због изразите потребе за воском уследило је подизање многобројних пчелињака по црквеним и манастирским имањима, под руководством свештених лица и калуђера. Манастири су у средњовековној Србији били расадници пчеларства, а Српска Православна Црква била је његова заштитница.Из историјских споменика који нам стоје на располагању види се да су и властела и владари наше средњовековне државе имали своје велике пчелињаке. Они су, подижући разне задужбине, истима осим некретнина поклањали још и пчелињаке са пчеларима.Први писани документ код Срба у којем се помиње пчеларство јесте Хиландарска повеља Симеона Немање из 1198. године, којом је овај, између осталог, манастиру Хиландару даровао и четири пчелињака, а уз сваки пчелињак и по два пчелара. Слично су поступали и каснији владари: краљ Милутин, краљ Стеван Дечански, цар Душан и деспот Стеван Лазаревић. Највећи од манастирских пчелињака био је онај на Слатини, који је основао цар Душан приликом подизања манастира Светих Архангела у Призрену.Мед и восак су од давнина били предмет трговине. Трговина се обављала на многим трговима, као што су: Брсково, Ново Брдо, Призрен, Нова Варош, Рудник и други. У Србију су са Запада и Истока највише увожени луксузнији производи: фине тканине, крзна, скупоцено посуђе, стакларија, со, оружје и чоја, а извожени су стока и сточни производи, восак, мед и друго. И поред великог извоза меда и воска из средњовековне Србије, још увек би остајала велика количина тих пчелињих производа за подмиривање потреба домаћег становништва, што указује на то колико је пчеларство било развијено у средњем веку.После пропасти средњовековних српских држава, крајем четрнастог и почетком петнаестог века, и пада под турску власт, пчеларство је, као и све друге делатности, почело нагло да опада. Пропали су испрва велики пчелињаци који су били својина владара и властеле, па затим и они мањи, манастирски. Пчеларство је тако изгубило онај сјај који је имало у средњем веку. Над српски народ спустила се помрчина која је дуго и предуго трајала. По ослобођењу од турског ропства почела је обнова домаће привреде, па тако и пчеларства у Србији. Опет су свештена и монашка лица била носиоци развоја пчеларства. Напредни пчелари, међу којима је највише било свештеника и монаха, увидели су убрзо потребу за стварањем пчеларске организације.


Први пчеларски збор у Краљевини Србији одржан је 7. августа 1897. године у Јагодини. Сазивачи тог збора били су: игуман Методије, старешина манастира Витовнице, Љуба Поповић, свештеник, те локални учитељи, трговци и др. Први збор је отворио игуман Методије. Исте године, 31. октобра, образовано је Српско пчеларско друштво, а међу његовим члановима управног одбора нашао се и архимандрит Иларион Весић. Први повереници Српског пчеларског друштва за  ваљевски округ били су Михаило Ступаревић, учитељ у Лелићу, и Милош Марковић, свештеник у Обреновцу. Првог јануара 1898. године Српско пчеларско друштво покреће  свој часопис Пчелар. Међу првим сарадницима и дописницима овог часописа опет се среће име игумана Методија, о коме би овом приликом требало нешто више рећи. Игуман Методије био је старешина манастира Витовнице у пожаревачком округу. Он је, у ствари, некадашњи свештеник Живота Миловановић из села Раброва, а касније и монах у Ваљеву. Кад је 1889. године полазио за Ваљево, он је продао 40 кошница, али понео са собом 180 „ђерзонкиˮ и наставио са рационалним пчеларењем.


У Пчелару марта 1898. године игуман Методије пише: „У ваљевском округу рационално пчеларење отпочело је ширити се тек у 1889. години, и већ је 1894. године Српско пољопривредно друштво приредило такмичење међу пчеларима округа ваљевског, од којих су многи добили награде и похвалнице за ваљано пчеларење и ширење рационалног пчеларења у округу ваљевском. На првом месту одликовани су свештеник Живота Миловановић и учитељ ћелијски Михаило Ступаревић. Да уопште на ширење рационалног пчеларства утиче и цена кошнице, најбоље сведочи напредак пчеларства у горњем делу ваљевског округа, где је грађа за кошнице јефтинија. Г. Мијаило Вићентијевић, парох петњачки а сада ваљевски, израђивао је сам своје кошнице, које су га коштале једва 2 динара по комаду. Зато су тамо скоро сви свештеници и учитељи пчелариˮ.

Срби који су се под патријархом Арсенијем III Чарнојевићем преселили у крајеве  с леве стране Саве и Дунава били су мало вреднији, имали су бољу организацију и напредак у пчеларству. У плејади најумнијих наших пчелара посебно место припада професору Јовану Живановићу, коме су српски пчелари с правом доделили епитет „отац рационалног пчеларстваˮ а Чеси га називали „српским Ђерзономˮ. Живановић је објавио 14 књига и безброј чланака са пчеларском тематиком у разним часописима. Право решење и успех за ширење рационалног пчеларства професор Живановић је остварио успевши да наговори архимандрита Илариона Руварца, тадашњег ректора Карловачке богословије, да се при Богословији 1878. године, уз благослов патријарха Прокопија Ивачковића, оснује Катедра за пчеларство. Дотле је у Европи слична катедра постојала само у Немачкој.

Професор Јован Живановић пчеларство је предавао пуних 26 година. Тако дугим и упорним радом створен је велики број обучених пчелара свештеника који су по целом Српству разносили нова пчеларска знања и савремене методе пчеларења. Међу њима се посебно истичу: прота Иван Маширевић из Сремских Карловаца; прота Ђорђе Коларовић, парох у Великим Радинцима; прота Марко Шаула, архијерејски намесник у Руми; прота Коста Сеперовац, парох у Земуну; прота Александар Живановић, катихета у Осијеку; Василије Латинкић, парох у Јаску; Сима Жигић, парох у Дубовцу; Милутин Гавриловић, парох у Сомбору; Стеван Кнежевић; Стојан Савић; Милан Вукосављевић; Јован Чудомировић; Глигорије Микић и многи други. Сви свештеници који су се истицали као добри пчелари били су истовремено истакнути и угледни пастири, намесници, катихете, писци итд.


Пчеларство је у Карловачкој богословији предавано све до 1941. године. После паузе од 60 година, школске 2000/2001. године, Пчеларство је одлуком Светог архијерејског синода поново уведено у наставни план Богословије као факултативни предмет, па је тако настављен један део рада и традиције старе Карловачке богословије.

Треба такође истаћи и заслуге патријарха Георгија Бранковића, великог пропагатора пчеларства и покровитеља тадашњег часописа Српски пчелар, који је почео да излази 1. октобра 1896. године у Сремским Карловцима.

И митрополит Стеван Стратимировић је схватао велику вредност пчеларства, како са црквеног гледишта тако и са економског и моралног. Он је подупирао пчеларство и био заштитник пчеларства новога времена. Не само да је хвалио свештенике који су имали лепе пчелињаке, говорећи „такви нам свештеници требају нијеˮ, него је поставио темељ  књижевности пчеларској. Аврам Максимовић, парох сомборски, не би успео да састави онакву књигу о пчеларству 1810. године да му митрополит Стратимировић није дао различите пчеларске књиге из своје библиотеке и саветовао му да из свих тих страних пчеларских књига што је најбоље извади и у једну целину састави. Тако је 1810. године у Будиму штампан Нови пчелар, односно Пчелар Аврама Максимовића, пароха сомборског. По обичају онога времена, та књига је штампана помоћу „пренумеранатаˮ, тј. претплатника, међу којима су били: митрополит Стратимировић, Доситеј Обрадовић, Јоаким Вујић, Лукијан Мушицки, Аврам Мразовић, као и велики број свештених и монашких лица. Писац ових редова имао је част и задовољство да ту књигу са славеносрпског језика преведе на наш данашњи књижевни језик и, Богу хвала, превод књиге старе 200 година  2010. године угледао је светлост дана.

Кроз сву историју, од средњег века па до наших дана, велике заслуге за развој и унапређење пчеларства код Срба заслужан је велики број свештених и монашких лица. Имајући за узор те дивне пастире цркве Христове, а истовремено вредне и радне посланике у пчеларству, један број нас, свештеника и монаха који се баве пчеларством као хобијем или допунским занимањем, у манастиру Радовашници, а уз благослов Његовог преосвештенства епископа шабачко-ваљевског господина Лаврентија, основао је 25. новембра 2002. године „Свештеничко и монашко душтво пчелара епархије шабачко-ваљевскеˮ. Ово друштво пчелара је јединствен пример у новијој историји Српске Православне Цркве. Основни циљ друштва јесте мотивисање свештенства и монаштва да се баве пчеларством, које има дубоке корене у нашој прошлости. Седиште друштва је древни манастир Радовашница, смештен под Цером, планином обраслом багремом и друтим медоносним дрвећем. Манастир је даљен од Шапца око 23 километра и посвећен Светом архангелу Гаврилу. Овај манастир, поред лепо развијене економије, поседује и узоран пчелињак.        

Зашто ми, чланови поменутог друштва, сматрамо да је баш пчеларство најприкладније споредно или допунско занимање свештеника? Зато што је пчеларство једна од најплеменитијих грана привреде и што се пчела и њени производи помињу на више места у Библији. У Старом завету помиње се мед код Мојсија и Соломона, затим у Књизи Исуса Навина, Књизи о судијама, Књизи о царевима, Књизи о Јову, у Псалмима Давидовим, у Књигама пророка Јеремије и Језекиља; укупно се мед у Старом завету помиње 59 пута. Восак се помиње 6 пута, а пчела 5 пута. У Новом завету, кад је Христос после васкрсења први пут стао међу апостоле: „А они му дадоше комад рибе печене, и  меда у саћу. И узевши једе пред њимаˮ (Лк. 24, 42–43). Јеванђелисти Матеј (Мт. 3,4) и Марко (Мк. 1,6) говорере за Св. Јована Претечу да се у пустињи хранио дивљим медом.        

На бављење пчеларством упућује нас и уџбеник за српске православне богослове из Пастирског богословља, који је написао прота Живан Маринковић, некадашњи ректор Богословије. У њему се каже да је црквена пастирска служба узвишенија од сваке службе, не само на земљи него и на небу. Говорећи о прикладним занимањима и разонодама пастира (свештеника), на странама 80–85 он каже: „Таквих прикладних занимања, сагласних са његовом високом службом и достојанством, има више врста: књижевних, уметничких и пољопривредних. Пастири који живе на селу могу се бавити неком од грана пољопривреде: пчеларством, живинарством, повртарством, воћарством, виноградарством, сточарством...ˮ

Црква је од давнина веома ценила физички рад и препоручивала га својим члановима. По примеру свога Учитеља, и апостоли су слободне часове од своје службе  испуњавали физичким радом. Свети апостол Павле нарочито истиче да су се он и његови сарадници у време своје мисионарске делатности издржавали „својим рукамаˮ и никоме нису били на терету (Сол. 2,9; Дела ап. 20,34). И хришћански пустињаци веома су ценили физички рад и занимали се њиме од јутра до мрака. Неки од њих, кад нису имали шта да раде, преносили су земљу или камен с једног места на друго само да би своје тело нечим запослили. Јер беспослен ум и руке ђаво брзо запосли, уверавају једнодушно сви свети оци на основу свог личног искуства. Зато они ни часа нису били без посла. Док је њихово тело било заузето физичким радом, њихове усне шапутале су молитве и псалме. Телесни рад је заповест Божија људима и у исто време физичка потреба човекова. Он је и свештенику од вишеструке користи. Прво, рад у његов живот уноси потребну промену и доноси извесно освежење. Ово особито бива код занимања на свежем ваздуху, у башти или пољу. Друго, физички рад користи и телу: помаже и убрзава размену материја, преко зноја одстрањује штетне састојке из тела и чини га покретљивијим, лакшим, еластичнијим и отпорнијим према болестима. Треће, рад доноси и материјалну корист, која увек добро дође као допуна скромним приходима свештениковим... Од свих поменутих пољопривредних занимања, најпре би се и највише могли препоручити пчеларство и живинарство, јер је за друге гране потребно имати земљу, а њу већина свештеника, нарочито млађих, данас нема. Треба споменути да се бављење ма којим од споменутих занимања не сме претворити у главну професију и обављати на штету пастирске службе, већ само као споредно занимање у слободно време и часовима одмора од своје службе.        

Поменућемо још Распис (Ц Бр. 409) од 4. марта 1904. године, у којем тадашњи господин министар просвете и црквених послова, између осталог, пише: „Кад се зна да се у хришћанским храмовима употребљавају свеће од воска пчелиног, онда је јасно за свакога, па и за старешине и братства манастирска, да је најприродније пчеларство подизати код манастира и цркава... Користи које се од пчеларства добијају јесу не само мед и восак, већ и морална корист, јер привредник посматрајући пчелу, њен рад и њено уређење, и сам се угледа на марљивост ове мале и корисне бубицеˮ.        

На крају треба поменути да је и светско пчеларство тесно везано за свештена лица, што потврђује чињеница да су највећи ауторитети у светској пчеларској историји потекли из крила цркве: свештеник Јован Ђерзон био је пореклом Пољак и отац рационалног пчеларства у Европи; свештеник Адам Ширах био је Лужички Србин, иначе проналазач значајног открића из живота пчела и организатор прве пчеларске организације у свету; пастор Павао Шенфелд био је пореклом Немац; пастор Лоренцо Лангстрот био је отац рационалног пчеларства у Америци; Петар Прокопович, отац рационалног пчеларства код Руса, рођен је у свештеничкој породици, итд.

Привешћемо крају ово излагање цитирајући речи професора Јована Живановића, забележене далеке 1893. године у Српском пчелару на стр. 294, под насловом „Похвала пчелиˮ. Тамо се каже:„Хвала ти, Боже, што си ме милошћу својом упознао са неуморном пчелом, која ми је осладила рад, а тим и слабо моје тело ојачала, која ми је показала да је само у раду живот, која ме чува од сваких страсти, која ми је отворила књигу живу, а то је чудноват живот који ме при сваком посматрању и изучавању његову води – као што би Доситеј казао: ʼка високој мудрости твојој, то јест ка познању тебе, Божеʼ, која ме у овим нашим мутним данима разгаљује и опомиње да нам је само у заједничком раду и слози спас, и која ме још поред свега овога и материјално подиже и снажиˮ.

Милош Антонић, протојереј-ставрофор, Коцељева